reklama

Zabetónovať deti? Čo tak radšej zreformovať systém?

Aj vás ako deti strašili, že ak nebudete poslúchať, tak vás odvezú do polepšovne? Neviem ako vy, ale väčšina ľudí sa bežne s pojmom reedukačný domov stretne len veľmi zriedkavo. Len málokto z nás má aspoň akú takú predstavu, čo sa deje za dverami takéhoto zariadenia. Mnohí si azda myslíme, že sa nás osudy výrastkov netýkajú. A ďalší sa možno bohorovne pousmejú: Veď si za to môžu sami, grázlici jedni. Azda aj preto verejnosťou téma reforiem, lepšie povedané brzdenia reforiem reedukačných domovov nejako vo veľkom neotriasa. A možno by mala...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

V tieni školského zákona, dôchodkového poistenia a v neposlednom rade prijatia Eura prebieha vášnivá debata. Na rozdiel od veľkých celospoločenských tém, ktoré hýbu verejnou diskusiou, na spoločnom pôsobisku dvoch rezortov, rezortu školstva a rezortu práce, sociálnych vecí a rodiny prebieha síce menšia, ale nie menej dôležitá a už vôbec nie menej ohnivá výmena názorov.

Posledný nezreformovaný článok systému

V polovici deväťdesiatych rokov bol naštartovaný proces transformácie a zjednocovania ústavnej starostlivosti. Detské domovy, ktoré boli pôvodne v troch rezortoch v závislosti od veku a zdravia dieťaťa, boli zjednotené pod rezortom práce, sociálnych vecí a rodiny.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Riaditelia sa báli a rebelovali.

Po čase však zistili, že ich obavy neboli opodstatnené. Nápad, podľa ktorého je starostlivosť v detskom domove dočasnou náhradou rodiny, ktorá zabezpečuje okrem výchovy aj ďalšie dôležité funkcie (biologická, ochranná, socializačná...) a preto nemôže byť detský domov odtrhnutý od práce s biologickou rodinou či systému náhradnej rodinnej starostlivosti, sa ukázal časom ako správny. Dnes už filozofiu, ktorá pokladá detský domov iba za prestupnú stanicu, nespochybňuje nik!

Zákon č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve priniesol ďalší krok v zjednocovaní náhradnej starostlivosti. Deti zo špeciálnych internátnych škôl mali byť 31. augusta 2006 presunuté do detských domovov. Z prostredia internátu, kde trávili celý rok odtrhnuté od rodiny, v papučkách zo školy do spálne a naopak, boli deti presunuté do detských domovov rodinného typu, v ktorej majú možnosť byť o čosi bližšie k rodinnému typu starostlivosti, navyše bez tej hroznej nálepky "absolventa špeciálnej školy".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj vtedy sa riaditelia búrili.

Dnes sa už nebúria. Pochopili, že aj táto zmena prospela deťom.

Zákon 305/2005 Z.z. o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele priniesol aj § 100. Ten okrem povinnosti umiestňovania detí do 3 rokov výlučne v profesionálnych rodinách, priniesol aj prípravu presunu reedukačných domovov do rezortu práce, sociálnych vecí a rodiny. Termín prípravy presunu bol 30. jún 2008.

A riaditelia sa opäť búria

Tentokrát riaditelia reedukačných domovov. To právo im nik neberie. Akákoľvek reforma si vyžduje počúvať hlas ľudí z vnútra systému a kombinovať ho s triezvym pohľadom odborníkov zvonku. Zradným bodom sú však emócie. Žiadna reforma nemôže vyhovieť všetkým. Ako pri predchádzajúcich spomínaných reformách, aj pri tejto je potrebné pozrieť sa na deti a ich potreby. A pritom nepozerať v prvom rade na svoje záujmy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Má sa štát pozerať na transformáciu reedukačných domovov s väčším ohľadom na štrnásť riaditeľov a ich zamestnancov, z ktorých niektorí, samozrejme tí menej schopní, by reorganizáciou mohli prísť o svoje miesta? Alebo očami detí na prahu dospelosti, pre ktoré môže byť "polepšovňa" vylepšením ich štartovacej pozície do života, alebo aj školou zločinu? Reedukačný domov sa môže stať pre mladých ľudí zariadením, ktoré pomôže dohnať stratené a v spolupráci s často nevládnou a možno už aj zlomenou rodinou, objaviť mladému človeku nové videnie sveta a života. Ale rovnako sa môže stať školou kriminality či zlomenia posledných zvyškov charakteru.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Grázlici, obete, či len neposední adolescenti?

Na Slovensku je 14 reedukačných domovov, ktoré sa delia na reedukačné detské domovy a reedukačné domovy pre mládež. Spolu je v nich okolo 800 detí vo veku do 18 rokov. Dôvody, pre ktoré sú tam, sa rôznia. Od záškoláctva, drobných krádeží, začínajúcich problémov s drogami, až po závažné trestné činy, ktoré si ale pre svoj vek nemôžu odsedieť v zariadení pre výkon trestu. Časť detí má súdom nariadenú ústvnú či ochrannú výchovu, časť je tam dobrovoľne. Spája ich to, že sú problémom pre dospelých. Riešenia ich situácie si však vyžadujú veľmi diferencovaný prístup.

Dať ich do jedného vreca prináša riziko, že z prevýchovy a prípravy na "civilizovaný" život sa stane škola nerestí. Pozerať sa na nich ako na deti a mladých ľudí, ktorí síce majú veľké problémy a spôsobujú veľké problémy, ale majú svoju dôstojnosť a potreby, medzi nimi potrebu byť ocenení a milovaní, prináša ťažkú cestu hľadania riešení.

Cesta je náročná

Cesta reformy bude aj v tomto prípade náročná. Individuálna práca spojená s režimom, diferenciácia podľa typov porúch správania a závažnosti, práca zariadenia s rodinou, intenzívna spolupráca s orgánmi sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately. Nehovoriac o kvalifikácii zamestnancov, zmenšovaní zariadení a zlepšení podmienok v duchu hesla: prostredie vychováva. Kľúčom k zmene je intenzívna práca s rodinou. Nie som idealista. Toto nie je a nebude prechádzka ružovou záhradou. Naopak, je to cesta, ktorá vyžaduje pevné charaktery, vysokú odbornosť, hlbokú motiváciu a férovosť.

Čo bráni reforme?

Do parlamentu prichádza návrh poslancov, ktorý pozastavuje účinnosť § 100 o prechode zariadení do rezortu práce, sociálnych vecí a rodiny. Stop prechodu môže znamenať stop reformám. Nemusel by, keby bol systém otvorený pre reformy. A tu je to najväčšie nepochopenie a najväčší problém. 

Okrem samotných riaditeľov, aj niektorí z univerzitných odborníkov na špeciálnu pedagogiku, bránia systém napriek jeho nefunkčnostiam. Boja sa, že jeho zmenou utrpí odobornosť a kvalifikovaná práca. Tú však nik z navrhovateľov tranformácie nespochybňuje. Naopak, miestami skostnantelý systém, postavený na často brzdiacej prepojenosti učilišťa so zariadením za každú cenu, by mohol byť otvorený pre nové formy špeciálnej pedagogiky, psychoterapie ale aj rodinnej terapie a iným resocializačným formám. Pritom je to miesto práve pre nich, aby ponúkli víziu pre zmeny v systéme.

Strach riaditeľov stojí nad úprimnou snahou spoločne hľadať riešenia, ako to celé robiť ďaleko lepšie. Aby deti v nich neboli anonymnými chovancami, ale mladými ľuďmi, na ktorých niekomu napriek ich minulosti záleží. 

Protinávrh

Aj preto sa vo výbore pre sociálne veci a bývanie objavil celkom rozumný protinávrh, ktorý žiada presunúť dátum prípravy presunu školských zariadení na výkon rozhodnutí súdu o rok, na 30. jún 2009. Dovtedy by vznikol priestor, aby zúčastnení predstavili svoj návrh reformy reedukačných domovov.

Téma len zdanlivo okrajová

Téma reedukačných domovov je na pokraji mediálneho záujmu. V skutočnosti je oveľa aktuálnejšia, než by sme si mysleli. Zo záškolákov a malých "grázlikov" môžu pri adekvátnej podpore vyrásť statoční, alebo, ak chcete, bežní občania. Alebo môžu byť miniškolou kriminality a potláčania ich osobnej hodoty.

Čo si vyberú poslanci? Čo by ste si vybrali vy? 

Viac k téme si môžte prečítať aj v stanovisku Spoločnosti priateľov detí z detských domovov Úsmev ako dar:

http://www.usmev.sk/images/stories/files/stanovisko%20UaD.doc

Štefan Žarnay

Štefan Žarnay

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Malý princ, túžiaci priniesť do sveta trochu viac Svetla. Vyštudovaný psychológ a sociálny pracovník, usilujúci sa o hľadanie pravdy a úprimnosť v živote. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu