reklama

Vychodňar v Blave II: Ako je to s Blavákmi a Vychodňarmi?

Včera som písal o mojom vzťahu k Bratislave, Petržalke a k ľuďom v nej. Mojím hlavným cieľom bolo upozorniť na krivdy spôsobné pôvodným obyvateľom Petržalky pri jej výstavbe. V diskusii k článku sa začali pretriasať pojmy Blava, Blavák aj Vychodňar. Preto som sa rozhodol pre malý komentár na túto tému.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (60)
Západ slnka z Nového mosta
Západ slnka z Nového mosta (zdroj: Štefan Žarnay)

Blava: hanlivé či ľúbivé?

Nie je ľahké zodpovedať túto háklivú otázku. Záleží, od koho, v akej situácii a najmä akým tónom je to meno vyslovené. Blava je vojenská skratka pre Bratislavu v mapách. Blava je slangový výraz, ktorý, ako odznelo viac krát v diskusii, najmä rodeným Bratislavčanom neznie veľmi príjemne.

Bolo by zaujímavé urobiť anketu, v ktorej by sme sledovali, ako ľudia vnímajú toto meno. Niekomu znie arogantne, inému ľahko mladistvo, ďalšiemu ležérne chuligánsky. Mne sa to meno páči. Keď ho vyslovím, znie mi citovo skôr pozitívne a oproti názvu Bratislava rozhodne dynamickejšie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je to ako s prezývkami. Akokoľvek mi povieš, ak je to s úsmevom na tvári a priateľským gestom, poteším sa. Ale aj Števko či Pištík s pohŕdlivým výrazom a iróniou v hlase ma dokáže rozladiť.

Preto, ak Vám Východňar, ktorý ma Bratislavu rád, hovorí o Blave, môže to byť jeho meno pre nový objav svojho života. Jasné, poznám ľudí, ktorí aj po piatich rokoch vysokej, či dvadsiatich rokoch manželstva, neprídu mestu na chuť. Tých je mi ľúto. Žiť na nenávidenom mieste nie je žiadna sláva. A zvlášť, ak okolo seba šírim pohŕdanie miestom, ktoré je inému vzácne.

Blaváci a Bratislavčania

 Toto delenie ma vie vždy pobaviť. Moji priatelia, ktorí majú v Blave (odpusťte, ale mne sa toto meno pre Bratislavu ako dynamické mesto naozaj páči) hlbšie korene, mi prezradili, že rozdiel medzi Blavákom a Bratislavčanom je ten, že Blavák ide na víkend domov na východ (pričom východom sú v tomto prípade všetky mestá na východ a severovýchod od Bratislavy).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Osobitnou kategóriou Bratislavčanov, pred ktorými mám veľký rešpekt, sú tzv. starí Prešporáci. To sú tí, ktorých korene sú hlboko zakorenené v Bratislave po niekoľko generácii. Ako rád počúvam týchto ľudí. Sú často chodiacimi kronikami. Zárukou pohodového života v meste. Paralelou sú starí Prešovčania (to je aj prípad mojich rodičov) či starí Košičania a pod. Tí sú na svoje mestá extrémne hrdí. Toto sú tí, ktorých bolí necitlivosť developerov, či pohŕdanie mestom zo strany tzv. prisťahovalcov, nech by sa to týkalo ktoréhokoľvek mesta.

Vychodňari a CP-čkari

Asi najviac sa bavím na názve Vychodňar. Lebo nechtiac spája zdanlivo nespojiteľné. Koňara s Vraňarom (hádajte, kto je kto), Spišiaka so Zemplínčanom, či Gorala s Rusínom. Je to tak trochu umelá kategória, ktorá je špecifická pre západné kraje Slovenska. Čo už, môžeme byť za ňu svojím spôsobom vďační, keďže jednota je aj na východe stále vzácnou hodnotou. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O dosť horšie znie mojim ušiam pomenovanie cépečkár. Slovo má údajne dva korene: CP ako cezpoľný, a CP ako www.cp.sk, čo je webstránka, ktorú vraj my Blaváci často používame pri ceste domov. Pri tomto slovíčku mi niekedy stavajú vlasy dupkom. Samozrejme, viac z posmešného tónu, ako z toho celkom milého novotvaru.

Všade dobre

Niet nad pocit, cestovať domov naprieč Slovenskom. Len tak vlakom, alebo ešte radšej zastavujúc sa u priateľov. V Nitre, Bystrici (Banskej či Považskej?), Zvolene, Prievidzi, Poprade, Prešove, Tekove, Polomke, Streženiciach, Svidníku, Košiciach či Michalovciach. Všade som doma, kde mám priateľov. A tých mám naozaj po celom Slovensku. A to aj vďaka Blave. Či cépečkárom?

Štefan Žarnay

Štefan Žarnay

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Malý princ, túžiaci priniesť do sveta trochu viac Svetla. Vyštudovaný psychológ a sociálny pracovník, usilujúci sa o hľadanie pravdy a úprimnosť v živote. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu